Wat is social media

Iedereen die ook maar van ver iets te maken heeft met online communicatie heeft er de mond vol van: social media. Wat is social media? Eenvoudig gezegd zijn dit communicatiekanalen die het mogelijk maken dat mensen online hun mening kunnen ventileren, ervaringen kunnen delen en met elkaar in contact kunnen staan. Hiervoor hebben ze enkel een computer en een internetverbinding nodig.

Deze social media zijn erg divers, met elk een eigen publiek en methoden van communicatie: voorbeelden zijn Facebook, Youtube, Twitter, Netlog, Hyves, Myspace, Songza, Grooveshark, LastFM, ...


Social media zijn in te delen in verschillende categorieën:
-       Social audio (MySpace en Youtube)
-       Social Bookmarking (NuJij, GeenRedactie)
-       Social Communities (Hyves, Facebook, Linkedin, Partyflock)
-       Social Dating (Relatieplanet, Lexa)
-       Social E-Commerce (Amazon, Zoover.nl)
-       Social E-mailmarketing (nieuwsbrieven, RSS)
-       Social Events (een event boosten via social media)
-       Social Forums (Fok!, Tweakers)
-       Social Gaming (SecondLife, World of Warcraft)
-       Social Microblogs (Twitter)
-       Social Photo's (Flickr, Tweetpics)
-       Social Video (YouTube, Uitzendinggemist)
-       Socail Weblogs (Wordpress, E-blogger)
-       Social Wiki's (Wikipedia)

Achtergrond informatie Twitter
Twitter is opgericht in maart 2006. Het hoofdkantoor bevind zich in USA, San Fransisco. Na 4,5 jaar zijn er al meer dan 145 miljoen accounts geregistreerd. De website wordt maandelijks door 190 miljoen bezoekers bezocht.
Via Twitter kun je als gebruiker berichten achter laten van 140 tekens (microbloggen). Wanneer je iemand zijn Tweets (berichten) interessant vind kun je deze persoon gaan volgen. Tevens kunnen personen ook jou account volgen.
Twitter heeft de volgende functies: nieuws updates, communiceren met vrienden en het is een ontmoetingsplaats om met consumenten in contact te komen.

De doelgroep
Welke gebruikersgroepen van social media zijn er?
De gebruikersgroepen lopen zeer uiteen. Het is sterk afhankelijk van het type social media dat er gebruikt wordt.

Hyves
Kinderen in de leeftijd van 14 t/m 20 jaar.
Jonge moeders / huisvrouwen van 30 t/m 40 jaar.

Facebook
Studenten in een leeftijd van 20 t/m 26 jaar, wereldwijd.
De gemiddelde Facebook gebruiker is minimaal op HBO niveau geschoold.

Linkedin
Jonge zakenmannen of vrouwen in een leeftijd van 30 t/m 45 jaar.
Opleidingsniveau ligt gemiddeld op HBO of hoger.

Twitter
Er is nog niet veel bekend over Nederlandse subcommunities op Twitter. Wel hebben we afgelopen jaren gezien dat de groep startgebruikers tussen 18 en 34 jaar oud waren. Ondertussen is de grootste groep (25.9% van de gebruikers) tussen 35 en 44 jaar oud. 63% is man. Meest voorkomende doelgroepen (gedefinieerd in de US) zijn de “Stable Careers” (14.7%)  en “Young Cosmopolitans”(12.3%). De werkende man is dus hoofdzakelijk Twittergebruiker.

Blogs
De doelgroep van een blog is afhankelijk van het onderwerp waar een blogger over post.
Uit onderzoek blijkt dat tussen de 15 en 25% van alle Europeanen regelmatig een blog bezoekt. Maar liefst 24% van de Europeanen vindt een weblog een betrouwbare bron van informatie. Dat benadert de betrouwbaarheid van kranten.