Voorbeelden


Social media binnen het bedrijfsleven
Op welke manieren worden social media ingezet in het bedrijfsleven?
Momenteel is het een hype om als bedrijf gebruik te maken van dit medium. Op het moment heeft zo goed als ieder bedrijf wel een Twitter, Facebook of Linkedin account. Het toepassen gebeurt echter vaak niet optimaal. Bedrijven hebben nog te weinig kennis om het effect volledig te kunnen benutten.

Een aantal voorbeelden van bedrijven die social media goed toepassen:
- Nu.nl
Nu.nl maakt constant gebruik van o.a. Twitter om alle nieuwsberichten te verspreiden. Veel mensen volgen Nu.nl op Twitter om op de hoogte te blijven van al het nieuws.



Bol.com
Via Twitter benaderen ze potentiële consumenten middels @ Tweets. Dit houdt in dat ze gericht een bericht sturen aan een potentiële klant. Potentiële klanten herkennen zij aan hun Tweets. Wanneer iemand bijvoorbeeld een bericht stuurt: 'op zoek naar het studieboek marketingcommunicatiestrategie' dan Twitteren zij een link van het boek richting de klant. Op deze wijze stimuleren zij de verkoop van boeken.

-       Rabobank
Rabobank gebruik zijn account voor zowel acties, nieuwe producten als het verlenen van diensten. Ook bij Rabobank kan de consument vragen stellen aan medewerkers.


-       UPC
Deze kabelmaatschappij gebruikt zijn Twitter account als klantenservice. De klant kan klachten of vragen indienen d.m.v. Twitter. Vervolgens reageert UPC met een kort bericht. Deze service is snel en volledig gratis voor zowel de consument als voor UPC. De berichten krijgen een persoonlijk tintje door het geven van namen aan de werknemers van UPC. De klant krijgt het gevoel op een persoonlijke manier met iemand te communiceren.

-       Wehkamp
De volgers worden op de hoogte gehouden van de nieuwe collectie en aanbiedingen. Via Twitter kan Wehkamp maarliefst 1500 klanten informeren. Het communiceren is daarnaast gericht omdat alleen liefhebbers het account gaan volgen.


-       Hema
De consument wordt op de hoogte gehouden van aanbiedingen en nieuwe collecties.