Expert

Carlo van Beek
@Voicetec
Een bedrijf wat gespecialiseerd is in het beheren klanten stromen. Zij assisteren bedrijven bij het controleren van het klantensysteem. Wanneer een klant contact probeert te zoeken met het bedrijf helpt @Voicetec met het doorsturen van de klant naar de juiste persoon. Sinds kort is @Voictech zich gaan verdiepen in de wereld van social media. Zij hebben deze keus gemaakt, vanwege de sterke opkomst van netwerksites. Middels lezingen geven zij bedrijven advies bij het opzetten van hun eigen social network (www.voicetec.nl).

Een belangrijke site om up to date te blijven met betrekking tot de laatste internet trends is Frankwatching.com.

Wanneer je van start gaat met social media voor een bedrijf is het verstandig om allereerst de bedrijfsnaam te claimen bij meerdere social media. Dit om te voorkomen dat derden met jouw naam aan de haal gaan. Ze kunnen zelfs zo ver gaan dat ze de bedrijfsnaam gebruiken om negatieve boodschappen te verspreiden.
Daarnaast is het essentieel om te bepalen of social media als bedrijf of persoon wordt ingezet.
Bepaal van te voren duidelijk welke informatie er moet worden verspreid. Wanneer er een duidelijk doel is voor het gebruik van social media dan zal dit sterker over komen op de consument.
Beperk je tot bepaalde onderwerpen om alles voor de liefhebbers helder en overzichtelijk te houden. Kies welke social network sites worden ingezet, alle social network sites hebben zo hun eigen doelgroepen. Doe hier van te voren onderzoek naar, wat sluit het beste aan. Zo heeft bijv. Facebook meer mannelijke en midden tot hoog opgeleide gebruikers in een leeftijd van 18 t/m 30 jaar.

Social media worden voornamelijk gebruikt in de Randstad, houd hier rekening met de geografische gegevens van de doelgroep.

Om er tussenuit te springen tussen de grote concurrentie zal een originele actie moeten worden bedacht om consumenten richting jouw website te trekken.

Het is van groot belang om juiste ambassadeurs voor je merk/bedrijf te creëren. Deze zijn van grote invloed op de gebruikers van social media. Zorg dat de ambassadeurs aansluiten bij het imago van jouw merk/bedrijf.
Social media kan worden ingezet om themapromotie te versterken. Bijv. afbeeldingen van een fotoshoot van het product kunnen via het internet worden verspreid.
Zet social media in als interactief medium. Geef consumenten de ruimte om recensies te plaatsen over producten of om vragen te stellen. Wanneer consumenten positieve recensies plaatsen werkt dit als reclame voor jouw merk. Consumenten hechten veel waarde aan de mening van andere consumenten.
Beloon klanten die lid worden van de netwerk site. Geef klanten bijv. 10,- euro korting wanneer ze jouw gaan volgen op Twitter.

D.m.v. social network sites kan er inzicht worden verkregen in het klantprofiel. Liefhebbers van jouw profielen site kunnen worden gezien als potentiële klanten.

Om veel bezoekers te trekken op de websites is het van belang om zoveel mogelijk back links op het internet te hebben. Zorg dat jouw websites zo vaak mogelijk naar voren komen.

Om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan met social media is het handig om accounts van verschillende websites aan elkaar te koppelen. Op deze manier hoeft maar op één account een bericht te worden geplaatst. Vervolgens worden alle berichten automatisch op alle andere profielen weergegeven.

Houdt er rekening mee dat het via social media allemaal enorm hard kan gaan. Het kan een zeer effectief middel zijn om in te zetten. Echter moet er rekening mee worden gehouden dat het veel tijd kost en de acties origineel en aantrekkelijk moeten zijn.

----------------------------
De toekomst van Twitter
Jaap Stronks

Twitter heeft een probleem: de microblogdienst schaalt niet. Wie langere actief is op Twitter (Ik zit zelf na een dik jaar op zo’n 9.500 Tweets en ruim 500 ‘followers’) krijgt het te druk. Er zijn te veel mensen, te veel berichten. Het is moeilijker aan te haken bij gesprekken, lastiger om mensen te volgen die je interessant vindt, een grotere opgave om het op een eenvoudige en nuttige wijze te gebruiken. Dat publieke instant-messaging of microblogging een plek verdient in het palet aan nieuwe communicatiemethoden staat buiten kijf; het gaat me hier om de toekomst van Twitter als platform, als gemeenschap.

Robert Scoble zegt dat het geheim van Twitter is om zoveel mogelijk mensen te volgen. Dan kun je beter luisteren en hoor je meer interessante dingen. Ik snap hem niet. Wie niet behept is met zijn bovenmenselijke vermogen om ontelbare informatiestromen te filteren hoort slechts ruis waar je geen wijs uit kunt worden.

Nu is het voor de meeste Twitter-gebruikers nog gebruikelijk om iedereen te ‘volgen’ die jou ook volgt. Iedereen luistert naar elkaar, dus. Dat werkte prima toen nooit meer dan twintig, dertig Twitterazi tegelijk online waren, maar op drukke momenten wordt dat toch lastig. Dus zie je dat bijvoorbeeld Matthijs Roumen een aparte account aanmaakt om in een afzonderlijk venster uitsluitend de tweets van zijn vrienden te kunnen lezen. Anderen besluiten te snoeien in de lijst van mensen die zij volgen.

Even orde op zaken stellen. Wat wil ik dat Twitter doet?
1. mensen volgen die ik interessant vind en met hen communiceren
2. anderen mij laten volgen die dat interessant vinden
3. interessant nieuws en relevante gesprekken en discussies volgen


Wat doet Twitter? Je volgt iemand, of je volgt hem niet. Om niets te willen missen zou iedereen elkaar moeten volgen. Naarmate je langer actief bent, gaat het daar op lijken. De problemen:
ad 1. er zijn te veel mensen die ik volg; sommige zijn interessanter (of gewoon relevanter voor mij persoonlijk) dan andere, maar daarmee houdt Twitter geen rekening
ad 2. anderen hebben hetzelfde probleem met mij, uiteraard.
ad 3. écht interessant nieuws bereikt je natuurlijk wel, maar dat lukt ook zonder Twitter wel. Het punt is: Twitter is door de egalitaire opzet nauwelijks in staat relevantie te produceren, discussies te filteren, orde te scheppen in de chaos.


Wat zijn mogelijke oplossingen?
1. Er komen steeds meer toepassingen die relevantie produceren buiten het normale Twitter-kanaal om. De backchannel van evenementen zoals op Slandr.net is hiervan een goed voorbeeld: Tweets worden georganiseerd op basis van inhoud, niet op basis van bestaande sociale relaties. Oftewel: ook al volgen jij en ik elkaar niet op Twitter, elkaars berichten over de Mediaparade die we beiden bezoeken kunnen we op Slandr.net lezen.
2. Dat laat onverlet dat de primaire organisatie van Tweets – of je volgt iemand, of je volgt hem niet – wellicht moet veranderen. Ik voorspel dat meer mensen besluiten te gaan snoeien in het aantal mensen die zij zelf volgen. Het resultaat: een veel lager gemiddeld aantal followers, die echter een vergelijkbaar profiel en overeenkomstige interesses hebben. Daarnaast zullen er actieve Twitteraars zijn die als poorten fungeren, die de overlap vormen tussen verschillende Twitter-gemeenschappen en zorgen dat discussies die een breder publiek verdienen dat ook krijgen.


Het is volgens mij een noodzakelijke wijziging in het gebruik van Twitter om de dienst schaalbaar te maken. Volg wie je echt interessant vindt, volg niet automatisch iedereen die jou volgt, of ‘unfollow’ ze als je regelmatig tweets van hen ziet voorbijkomen die nu eenmaal niet interessant zijn.