Hoe te gebruiken

Op welke manieren wordt social media toegepast om de online verkopen te bevorderen?
- Adverteren / banners
Voordeel is dat bezoekers eenvoudig worden bereikt. Adverteren via social media kan erg gericht gebeuren. Het bedrijf kan kiezen welk type gebruikers de advertentie te zien krijgen.
Het nadeel is dat veel gebruikers tegenwoordig de banners ontwijken.

- Persberichten
Via Twitter kunnen nieuwtjes eenvoudig de wereld in worden gebracht. Wanneer je als bedrijf iets Twittert over bijvoorbeeld een nieuwe collectie die binnen is dan kan dit worden opgevangen door journalisten of bloggers. Mits zij geïnteresseerd zijn in jouw bericht bestaat er de kans dat zij een bericht over jouw zullen plaatsen.

- Eigen accounts
Het is altijd verstandig om als bedrijf jouw naam te claimen op social media websites. Dit om te voorkomen dat andere personen er misbruik van gaan maken. Daarnaast kan het interessant zijn om zelf actief gebruik te gaan maken van social media. Met eigen accounts kun je klanten op de hoogte houden van wat er afspeelt binnen het bedrijf. Houdt klanten op de hoogte van de nieuwe collectie maar ook wanneer er bijv. een nieuw filiaal wordt geopend. Er moet wel rekening mee worden gehouden dat de tijd bij social media nooit stil staat. Er moet continue tijd aan worden besteed om de volgers up to date te houden. Het is niet zo dat je 's avonds Twitter even uit kan zetten. Dit is een proces wat constant door blijft lopen. Het lijkt gratis maar verkijk je niet op de tijd die er in gaat zitten.

"Zorg voor een leuke uitstraling en help anderen door berichten te retweeten of door een vraag te beantwoorden. Of organiseer iets, al is het maar een borrel. Hoe groter je gunfactor, hoe groter de kans dat derden aandacht aan jouw willen besteden." (bron: http://www.intermediair.nl/)

- Direct marketing
Op Twitter kan een gebruiker aan al zijn followers persoonlijke berichten sturen. Dit is voor bedrijven een ideaal medium. Zo kun je iemand een bericht sturen om deze te bedanken dat hij/zij jouw followt via Twitter. De ontvanger krijgt direct een positief gevoel bij het bedrijf.
Daarnaast kunnen deze berichten ook worden gebruikt voor directe verkoop. Het product of dienst kan gericht worden aangeboden aan jouw followers. Bol.com doet dit momenteel door klanten te informeren over hun enorme collectie aan boeken. Wanneer iemand een Tweet plaatst 'Ik ben opzoek naar het studieboek marketingcommunicatie.' dan zal Bol.com daarop reageren met een link van het boek in hun webshop.

Opinieleiders binnen social media
Om je doelgroep via social media aan te spreken is het effectief om gebruik te maken van opinieleiders. Deze kunnen een grote groep mensen via het web beïnvloeden. Opinieleiders zijn vaak bekende Artiesten of acteurs.

Op Hyves kunnen bijvoorbeeld, VanVelzen, EricE of Di-rect als opinieleiders worden gezien. Zij hebben via deze social media duizenden volgers / vrienden. Op deze vrienden kunnen zij een grote invloed uitoefenen. Het type Opinieleider dat wordt gekozen voor jouw bedrijf is afhankelijk van de doelgroep. Richt het bedrijf zich op liefhebbers van Nederlandstalige muziek, dan is het slim om samen te gaan werken met Jan Smit of Nick & Simon.

Belangrijke eigenschappen van een opinieleider:
-       Ze zijn invloedrijk.
-       Ze zijn kritisch.
-       Ze worden regelmatig om advies of een mening gevraagd door vrienden en familie betreffende onderwerpen zoals reizen, financiën, mode en politiek.
-       Social media sluit goed aan bij de interesse van deze groep, het is een uitstekend platvorm om de eigen opvattingen en ideeën te verspreiden.
-       Het zijn dan ook ‘heavy users’ van Twitter, Facebook, fora en dergelijke
-       Meestal onderhouden zij een blog of posten regelmatig op een blog, dit met als doel om content en adviezen te delen.

Uit het jaarlijkse Global Web Indexonderzoek van TrendStream onder 32.000 webgebruikers wereldwijd, blijkt dat sociale media beïnvloeders/opinieleiders, de poortwachters zijn naar een veel groter publiek. Juist door hun actieve aanwezigheid en patronen van sociale mediaconsumptie, hebben ze een onevenredig grote invloed op de meerderheid van social media gebruikers.

Belangrijke opinieleiders kunnen wellicht een ambassadeur worden van jouw merk. Dit kan ook zonder dat daarbij de objectiviteit van bijvoorbeeld de blogger of microblogger in het geding komt. Je kunt daarom niet vroeg genoeg beginnen met het opbouwen van een relatie met deze groep. Nog even los van het feit of ze bereid zijn om positief over jouw merk te schrijven, kan je ook voorkomen dat ze juist negatief over je gaan schrijven. Een relatie aangaan met een online opinieleider is daarom altijd van groot belang.

Wat zijn de verschillen hierin en waarom zijn deze van toepassing?
Iedere doelgroep zal je op z'n eigen wijze moeten benaderen. Kies allereerst het juiste type social media waar de doelgroep het meeste gebruik van maakt. Er kunnen ook meerdere social media tegelijk worden ingezet om een bredere groep te bereiken.

Hoe wordt deze gebruikersgroep benaderd?
De gebruikersgroep kan via verschillende strategie worden benaderd:
-       Prijsacties
-       Opinieleiders
-       Marketingcampagne
-       Ludieke actie
-       Opvallend nieuws

Daarnaast kan er gebruikt worden gemaakt van verschillende communicatiemiddelen:
-       Video
-       Foto
-       Geluid
-       Tekst