Hoe en wat Twitter

Hoe en Wat over Twitter
Twitter taal
Tweet: een bericht wat wordt geplaatst noemt men een Tweet.

Followers: dit zijn personen die jouw account volgen op Twitter. Zij krijgen vervolgens jou berichten te zien op hun homepage.

Following: Dit zijn personen die jij volgt. Hun berichten komen binnen op jouw homepage.

Hastags: Via Twitter kun je niet alleen mensen maar ook onderwerpen volgen. Wanneer jij geïnteresseerd bent in voetbal dan kun je alle Tweets ontvangen met daarin het volgende woord '#voetbal' het hekje zorgt ervoor dat je Tweet binnen dit onderwerp valt.

@tweets: Met het @ teken kan er een gericht bericht worden verzonden aan iemand. Bijvoorbeeld @bol.com, dan wordt het bericht gericht aan Bol.com.
Voorbeeld, 'Hallo @bol.com waar kan ik het boek marketingcommunicatie vinden?'
Vervolgens krijgen zij het bericht binnen en kunnen ze reageren.

DM: DM staat voor direct message. Hiermee kun je aan jouw followers een persoonlijk bericht versturen. Het verschil tussen de @ berichten is dat een DM niet openbaar is. Alleen de ontvanger krijgt het bericht te lezen.

Retweet: Wanneer jij een tweet van iemand interessant of leuk vind kun je er voor kiezen deze te Retweeten. Dit houdt in dat je het bericht kopieert en ook op je eigen profiel plaatst.

Wanneer je een Twitter account aanmaakt krijgt je de volgende homepage te zien. Op de homepage komen alle Tweet berichten te staan van personen die jij volgt via Twitter.
Om alles te verduidelijken kun je op onderstaande afbeelding klikken:
*klik op de afbeelding om te vergroten.

Wat zijn de voordelen van Twitter?
-       Het gebruik van social media is zo goed als volledig gratis.
-       Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. In 2009 zagen we hier veel voorbeelden van op Twitter, zoals het vliegtuigongeluk in Amsterdam, en de ongeregeldheden in Iran.
-       De inhoud van social media websites is vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk. Dit houdt in dat zeer snel een viral effect ofwel buzz kan plaatsvinden.
-       Social media en niche communities zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches. Dit heeft veel overeenkomsten met de reeds bekende term The Long Tail of Marketing.
-       Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, aangezien ze worden gegenereerd door een brede groep mensen. Dit wordt ook wel 'the wisdom of the crowd' genoemd.
-       Social media laat consumenten op een eenvoudigere manier voldoen aan de basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media.
-       Sociale media scoren zeer goed in zoekmachines als Google, vanwege het relatief objectieve en betrouwbare karakter.

Wat zijn de nadelen van Twitter?
-       Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er voor zorgen dat goede initiatieven toch niet naar boven komen.
-       Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Een goed voorbeeld daarvan is Domino's Pizza. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers.
-       Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn.